UTI NON ABUTI - "Bruka, inte missbruka" är en klok devis när det gäller det mesta och givetvis då också mat och dryck. Den puritanskt lagde tenderar att vilja förbjuda, begränsa och fördöma allt som är onyttigt - men glömmer att allt kan missbrukas. Den sunde livsnjutaren strävar istället efter att få så mycket av det goda som möjligt, utan att det går överstyr.


lördag 1 juli 2017

Yellow Rose of Texas Cocktail


Det finns ett stort antal drinkar som kallas YELLOW ROSE OF TEXAS - vissa av dem innehåller apelsinjuice och Southern Comfort. Det här är dock min favorit, som är modifierad variant av ett recept som jag hittade någonstans på nätet för ett antal år sen.

Basen i YELLOW ROSE OF TEXAS är tequila. Och jag rekommenderar starkt att man inte använder sådan där skräptequila med plasthatt på kapsylen, utan kostar på sig - och ja, det svider i plånboken - en lagrad tequila. En reposado. Jag har gjort drinken på Los Tres Toños, som finns i hylla på systemet, på Agave de Oro och Topanito men hitintills är jag mest nöjd med Corralejo Reposado


5 cl Tequila Reposado.
2,5 cl Gul Chartreuse
2,5 cl citronsaft
1 cl agavesirap
1-1,5 cl Grand Marnier

Skaka alla ingredienserna med is och sila upp i ett välkylt glas. Gärna ett coupeglas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar